Ovaj blog je plod moje ljubavi i
strasti prema filmu, i mog entuzijazma. Filmskom kritikom i recenzijiom se bavim amaterski, nikad
nisam studirao teoriju filma ili filmsku kritiku, ali ću svejedno ovde izneti
svoja mišljenja,
evaluacije, preporuke vezene za film, a kasnije možda i iz nekih drugih oblasti
(književnost, strip ili šta god mislim da je vredno pomena). Biće ovde svega,
pratiću najnovije naslove i osvrtati se na stare, biće blokbastera i
produkcijskih spektakala, autorskih filmova, nezavisnih i niskobudžetnih
filmova, horor, naučno-fantastičnih i
ostalih žanrovskih filmova, filmova američke, evropske i azijske
kinematografije, festivalskih filmova, art filmova…
Iznosiću
ovde svoja mišljenja, jer je i film kao i svaka druga umetnost stvar ukusa i
zavisi od subjektivne percepcije, ali ću pokušati da svoje ocene obrazložim
relevantnim argumentima. Trudiću se da blog bude aktivan i da bude nekoliko
postova nedeljno. Ocene će biti od 1 do 5. Od 3 do 5 je pozitivna ocena, dok će
1 i 2 biti rezervisani za lošije filmove. Onda, ko voli – nek izvoli, čitajte,
kometarišite, šerujte i lajkujte.
Kao prvi
post, evo moje liste najboljih filmova iz prethodne godine, poređanih po
kvalitetu.
01. Her
SF
drama o našoj
zavisnosti o tehnologiji i njenom ubrzanom razvoju, ljudskom otuđenju,
izolaciji, samoći, ali pre svega priča o ljubavi i očajnoj ljudskoj potrebi da
se pronađe srodna duša. Pravo remek delo i flim bez mane.
CGI spektakl,
tehnološki revolucionarni film i kontemplacijacija o smrti, poreklu, razlogu za
život i ravnodušnosti univerzuma.
Meastralno odglumljen, fenomenalno napisan,
napeto režiran, ovaj mračni triler ima dovoljno simbolike i thougth-provoking
materijala za razne interpretacije.
Urnebesna, energična,
crnokomična priča o razvratu, koju je Skorseze režirao kao da je u cvetu
mladosti, iako ima više od 70 godina. Zgražavanje, smeh i neverica se ređaju
u ovom tročasovnom ludilu.
Na površini priča o
užasima ropstva, ali dubinski priča o ljudskom ludilu, zlobi i projektovanju
krivice na druge. Odlična glumačka postavka i sigurna režija čine ovo odličnim
filmom.
Novi nepredvidivi
triler Stivena Soderberga, prepun tvistova, vrlo dobro isporučuje ono što
obećava.
Melanholično,
astmosferično delo braće Koen, koje se bavi, kao i većina njihovih filmova,
običnim ljudima i nasumičnošću sudbine. Uz predivnu muziku i fotografiju, ovo
je još jedan must-see ovih autora.
Danski film o
profesoru koji je pogrešno okrivljen za pedofiliju. Film istražuje kolektivno
razmišljanje, iskrivljenu percepciju, glasine i kako one utiču na pojedinca i
zajednicu.
Sjajni Metju Mekonahi
i odlični Taj
Šeridan vode ovu iskrenu priču o odrastanju i strahotama sveta odraslih.
10. The World's End
Najbolja komedija
godine, natrpana referencama i pametnim britanskim humorom je ujedno i omaž kultnim SF i
horor filmovima.
11. Nebraska
Portret jednostavnih ljudi, i priča o njihovim propuštenim prilikama, zaboravljenoj mladosti,
autističnom načinom života i porodičnim vrednostima. Jedan od onih filmova gde
je lokacija glavni lik.
12. Before Midnight
Jedna od
najiskrenijih egzaminacija ljubavne veze između dvoje ljudi. Svojim prirodnim
dijalogom, realističnim prikazom veze, ovaj film čini savršen treći deo sada već kultne trilogije.
13. Only God Forgives
Onirični, hipnotični,
nadrealni, perverzni, subliminalni, art film, sa prelepom fotografijom i
muzikom. Nije za svakoga. Refn nastavlja da bude odličan.
14. Disconnect
Melodrama o aktuelnim
opasnostima tehnologije, interneta i društvenih mreža. Kroz segmentiranu
naraciju predstavlja tri priče koje se međusobno ukrštaju i prenose
upozoravajuću poruku.
15. Beyond the Hills
Rumunska slowburn drama
o sukobu skeptičnog i religiznog pogleda na svet. Postavlja mnoga pitanja i
navodi na razmišljanje, bez nametanja odgovora.
16. World War Z
Zabavan film pun
adrenalina, koji na sveži način obrađuje zombi žanr. Različiti kul setpisovi se
smenjuju i donose mnogo akcije i napetosti, uz male probleme vezane za scenario i ritam.
17. Captain Phillips
Dobro odglumljen i
režiran akcioni triler o piratima koji otimaju brod, baziran na istinitim
događajima, uz malo predugačak treći čin.
18. Europa Report
Koristi found footage
žanr na veoma kreativan način. Ovaj niskobudžetni SF horor je mnogo bolji i
pametniji od mnogih skupljih ostvarenja.
19. Man of Steel
Najbolji superhero film iz prošle godine, nije toliko dobar koliko bi želeo da bude, ali ipak
sasvim zadovoljavajući.
20. The Hobbit: The
Desolation of Smaug
Toklin, Piter Džekson, Hobiti, Srednja
zemlja... Ne može da bude loše, ali ipak nije odlično kao Gospodar prstenova.
21. The Place Beyond
the Pines
Mračna depresivna
drama o porodici, sudbini i časti. Malo je previše ambiciozna i ne bez mana,
ali prilično dobra.
22. Iron Man 3
Robert Dauni Džunior
je zabavan kao i uvek u ulozi Tonija Starka, i ovaj popcorn blokbaster je
eksplozivna, šarena zabava kakva i treba da bude.
23. Dallas Buyers
Club
Vanserijska gluma i
snažna kritika zdravstva su oslabljene previse kliše, by the book, scenariom.
24. New World
Dobar i žestoki krimi
triler iz Južne Koreje, u stilu filmova Departed i Donnie Brasco.
25. This Is The End
U sred apokalipse,
glumci koji glume sebe pokušavaju da prežive zajedno. Veoma smešno, samosvesno i ironično.
26. Stoker
Kultni reditelj
Oldboja nam ovaj put pruža prilično labav scenario, ali zato pregršt
stilizovane režije, perverzije između redova, divne fotografije i montaže.
27. August: Osage
County
Pre svega glumački
film, koji je pokušaj prenošenja popularne predstave na film. Ipak, u suštini je
ostao predstava, ali je gluma svakako izvanredna.
28. Don Jon
Simpatičan portret moderne
veze, seksa i ljubavi. Uz mnogo humora, veoma autentično pokazuje današnji
odnos mladih muškaraca i žena.
29. Scenic Route
Nezavisni, mali
filmčić, koji je retko ko gledao, iako je prilično dobar. Dva najbolja druga zaglave usred nedođije i tu
izolaciju koriste da rekapituliraju i analiziraju svoje životne odluke. Slede
veoma zanivmiljivi razgovori.
30. The Hunger Games:
Catching Fire
Iako krade elemente
filmova Battle Royale i The Running Man, unosi dovoljno novog, i spada u bolje
young adult filmove, koje mogu gledati i odrasli.
31. The Conjuring
Ovaj osrednji horor
je najbolji horor iz prošle godine, što govori koliko je 2013. bila slaba godina
za ovaj žanr. Uzima ideje od mnogo boljih filmova iz sedamdesetih i osamdesetih, i prilično je
korektno urađen, mada bez ikakve originalnosti.
32. All Is Lost
Film sa samo jednim
glumcem i bez dijaloga. Jednostavan, ali napet i emotivan, istražuje ljudsku
volju za životom i istinkt preživljavanja.
33. Confession of
Murder
Ovaj film iz Južne
Koreje nam pokazuje da se tamo i dalje prave filmovi kakvi se odavno ne prave u
Holivudu. Uzbudljiv akcioni triler, sa sjajnim akcionim scenama i uzbudljivim
ritmom, pomalo je blesav, ali čelično drži pažnju. I twist ending na kraju je
odličan.
34. Oblivion
Solidan SF koji je
prilično nedorađen i nedokuvan, pa zato nije na višem mestu na listi. Ipak ima
predivne scene i zanimljivu premisu za blagu preporuku.
35. Elysium
Mnogo smo očekivali
od Nila Blomkampa posle vrlo dobrog Disctrict 9. Ovo je mnogo slabiji SF film,
sa nedovoljno razrađenim svetom i idejom, ali opet, nije ni loš, i može se
prilično uživati u njemu.
36. The Wolverine
The Wolverine
nastavlja trend mračnijih i ozbiljnijih superhero filmova koje je postavio
genijalni The Dark Knight. Uspeva da bude samo osrednji, ali je ipak uvek
dobro gledati unrated film sa dosta krvi i psovanja, što je jako retko u ovom
žanru, jer je pre svega usmeren ka mlađoj publici.
37. Trance
Triler Denija Bojla,
natrpan tvistovima i sa intrigantnom premisom. Nije loš.
38. Blue Is The
Warmest Color
Francuski film koji
je bio pobednik na festivalu u Kanu prošle godine. Opisuje ljubav između dve
mlade lezbijke ali uspeva da prevaziđe LGBT konteks i bude priča o ljubavi
uopšte.
39. Pacific Rim
Zabavan spektakl koji
vraća osećaj koji smo imali dok smo gledali crtaće kao klinci. Ogromni roboti
se bore sa ogromnim čudovištima! Uz logiku i osećaj crtanih filmova iz osamdesetih,
Pacific Rim budi decu u nama.
40. Riddick
Prosečni SF triler,
treći deo u serijalu o Ridiku, u kome se plaćenici i čudovišta međusobno
ubijaju na izolovanoj planeti. Uz uvek poželjan R-rating, prilično je okej za
jedno gledanje.
41. The Best Offer
Ovaj film je toliko
dobar do pred kraj, da je prava šteta što ga je idiotski rasplet toliko
pokvario. Ali ipak, ne može taj epilog totalno da uništi film koji je sjajan do
trećeg čina.
42. Ender's Game
Kod ovog filma
prilično smeta što se deca toliko ponašaju kao odrasli i što film mnogo ozbiljno
shvata sebe. Svejedno, ljubitelji SF-a će naći i dobrih strana u Enderovoj
igri.
43. Now You See Me
Preokreti, spletke,
trikovi, mađioničari. Sve što se dešava u ovom filmu je prilično neverovatno,
ali ako se progleda kroz prste, može da posluži kao fina zabava.
44. We Are Whar We
Are
Atmosferični,
suptilni horor, koji sve vreme nagoveštava neku zlobu i pokvarenost. Solidno.
45. The Call
Ovaj jednostavni
triler pruža dovoljno uzbuđenja za gledanje uz kokice.
46. Thor: The Dark
World
Prilično infantilan,
ali ako se isključi mozak, služi kao okej zabava.
47. Despicable Me 2
Mnogo manje smešan od
prvog dela, i mnogo manje originalan, ali i dalje simpatičan i zabavan.
48. The ABCs of Death
Neuravnotežena
antologija, koja se sastoji od 26 vrlo kratkih horor filmova. Neki su odlični,
neki prosečni, neki đubre.
49. The Purge
Ako se nekako zaobiđe
vrlo neverovatan i glup zaplet, ostatak filma je okej.
50. Open Grave
Počinje odlično, i
sve je slabiji kako se bliži kraj. Ipak, dovoljno misteriozan da nas tera da
pogađamo dok ga gledamo.
Top lista 50 najboljih filmova 2013. godine.