Saturday, April 26, 2014

Enemy (2014)

Enemy
(2014)


4+

Prvo Prisoners, sad i Enemy – Deni Vilnev me je definitivno kupio. Sa ova dva filma, on je za mene postao jedan od najzanimljivijih aktuelnih reditelja. Prisoners je bio na trećem mestu moje liste najboljih filmova 2013. godine, a sad EnemyEnemy je nešto posebno.

                Odavno nisam odgledao intrigantniji film, i odavno me neki film nije ovako naterao da nakon gledanja razmišljam, istražujem i čitam razne interpretacije. Enemy je jedna velika enigma, svojevrsni mindfuck, i zahteva više gledanja i analiziranja.


                Džejk Džilenhol glumi apatičnog profesora istorije kojem je život u haosu. Posmatrajući njegov život na početku filma, vidimo da mu je svaki dan isti, da živi život bez emocija, da je ravnodušan prema svom poslu i svojoj devojci. Jednog dana, na preporuku kolege, gleda jedan film, i u njemu vidi glumca koji izgleda identično kao on! Džejk postaje opsednut ovim svojim dvojnikom, počinje da istražuje o njemu i pokušava da stupi nekako u kontakt s njim. I tada počinju da se dešavaju neke veoma čudne, uvrnute i jezive stvari.


                    Ovaj film se nikako ne može gledati bukvalno, jer tad nema nikakvog smisla. Jedini smisao se može naći kroz simbolično tumačenje pojedinačnih scena, ali i filma uopšte. Čak i tada, film je podložan brojnim interpretacijama. Na internetu sam pročitao više njih. A vi kad odgledate film, probajte da dođete do nekog svog objašnjenja. Enemy na prvi pogled deluje kao klasični misteriozni triler, ali u suštini je nadrealan i deluje na podsvesnom nivou. Enemy postavlja mnogo pitanja, ali na kraju ne daje nikakav odgovor, nego zahteva od vas da uključite vijuge i dođete sami do rešenja. Šta znače svi oni pauci? Kakav je ono fetiš voajerski seks klub? Šta znače svi oni kadrovi sa ženskim štiklama? Da li Džejk stvarno ima dvojnika ili je to ipak jedan čovek? I šta znači kraj filma??? Da, o kraju ovog filma će se pričati dugo, i ne pamtim kad me je nešto naježilo kao poslednja scena ovog filma. Veoma uznemirujuće.


                Džejk Džilenhol briljira u ovoj ulozi, sviđa mi se njegova saradnja sa Vilnevom, i nadam se da njih dvojica planiraju još zajedničkih projekata. On igra ovde dve potpuno različite uloge, i iako izgledaju identično, pa govoru tela i gestikulaciji u svakom trenutku mogu da se razlikuju. Film je prelepo snimljen, Vilnev bira odlične direktore fotografije za svoje filmove. Ovde je osećaj teskobe naglašen sumornim filterima za kameru. Čak i u najobičnijim scenama, oseća se neka pretnja i nelagodnost. Tome doprinosi odlična muzika. Skor u ovom filmu je karakter za sebe, veoma je upečatljiv i koristi se u pravim trenucima.

                Neću da zalazim u spojlere, ne želim nikome da pokvarim iskustvo gledanja ovog filma. Ja sam došao do neke svoje interpretacije, ali ne mogu da pričam o tome bez spojlovanja i analiziranja zasebnih scena. Ljubiteljima Linča, Kronenberga, Hičkoka iskreno preporučujem ovaj film. Ima tu egzistencijalnih pitanja, tema identiteta, odnosa muškarca i žene, preispitivanja seksualnosti, individualne slobode, sve u svemu, duboko zalazi u psihoanalizu, to jest traži od gledalaca da psihoanaliziraju glavnog lika. Iako nije horor, jeziviji je od mnogih filmova koji nose etiketu horora. S obzirom da je i Prisoners imao vrlo jezovitu atmosferu, voleo bih da Vilnev snimi jedan čistokrvni horor.


                Najveća vrlina ovog filma je istovremeno i njegova jedina mana, a to je dvosmislenost. Poput filmova Mulholland Drive ili 2001: A Space Odyssey,  niste sigurni da li ovaj film stvarno nešto znači, ili se samo trudi da zaintrigira i zbuni, a to odlično radi, bez ikakvog smisla. Odgledajte, pa zaključite sami.

                Enemy je najbolji film do sada koji sam odgledao u ovoj godini, Snowpiercer pada na drugo mesto. Sasvim sigurno će se naći pri vrhu moje liste najboljih filmova 2014. godine. Enemy je izazov, pa ko voli, nek izvoli.



0 comments:

Post a Comment