Nymphomaniac: Vol I & II
(2014)
3
Novi dugoočekivani film Larsa fon Trira je
digao mnogo prašine i pre svoje premijere. Što nije neobično kad spojimo ovog
kontroverznog reditelja i kontroverznu temu koju obrađuje u filmu. Mnogo reči
je bilo o tome da li su glumci stvarno imali seks. Neki tvrde da jesu, neki da
nisu, pominje se prostetika, i porno glumci koji su snimali scene umesto njih.
U svakom slučaju, neko jeste, jer ima prilično nesimuliranog seksa u krupnim
kadrovima u ovom filmu, tako da kome ovo smeta, neka preskoči ovaj film. A mogu
da ga preskoče i oni koji misle da je ovaj film seksi, pa žele iz tog razloga
da ga pogledaju i da se lože, jer i pored mnogo seksa i golotinje, nema ništa
uzbudljivog u ovom filmu, može da deluje samo suprotno tome.
Nimfomanka počinje kad načitani stari intelektualac nađe prebijenu
ženu na ulici, i odvede je kući da joj pomogne. Kad ova dođe sebi, počinje da
mu se ispoveda, i priča svoju životnu priču od vremena kad je bila mala
devojčica, preko tinejdžerskih dana, do sadašnjosti. Ona za sebe kaže da je
nimfomanka i loša osoba, i priča sve prljave stvari koje je radila.
Prvo
što treba da se kaže je da je ovaj film predug, traje četiri sata. Podeljen je
u dva „dela“, ali je to samo celina nasilno presečena na pola, i treba se kao
celina i gledati. A ovo je „skraćena“ verzija filma, jer Trirova originalna
vizija traje pet i po sati! Ovo je sasvim nepotrebno, ono što je Trir hteo da
kaže, ako je uopšte nešto i hteo da kaže, je moglo da se smesti u mnogo kraći
film.
Film uopšte nije kontroverzan i
uznemirujuć koliko sam ja očekivao. Pa ipak je to Trir, i ipak obrađuje
zavisnost o seksu, ali nisam dobio očekivani udarac u stomak. Film ima
dosadnjikavih delova, ali generalno nije dosadan za gledanje, ume da bude i
prilično zanimljiv, čak i smešan i zabavan, ali na kraju, ne znam šta je Trir
hteo da postigne ovim filmom. Nekako mi je bez smisla, isprazan, bez poruke.
Gledaš četiri sata filma, i na kraju – ništa. Ostao sam prilično ravnodušan,
ništa mi film nije rekao što već nisam znao, baš ne vidim poentu u njemu. I sve
to smanjuje ocenu.
Tokom celog filma, do pred kraj, mislio
sam da će se film završiti nekim pančlajnom koji će da zaokruži i da smisao
svemu što sam video – ali ne! Film se završava usiljenim, neprirodnim krajem,
koji uništava sve što smo do tada videli. Likovi reaguju i rade stvari koje
uopšte nisu u skladu sa njihovim karakterom, subplot sa mafijom je totalno nerealan,
a poslednja scena je glupa, nepotrebna i ruši sve što smo do tad videli.
Verovatno je Trir ovo namerno uradio, to je u njegovom stilu, ali ovaj put se
uopšte ne slažem s njim.
Što se tiče tehničkog dela i forme filma,
tu Trir briljira kao i uvek. On ima veštinu, zna znanje, i vizuelno je film lep
i zanimljiv. Prelepi kadrovi, dinamična kamera, zanimljiva montaža. Film je
prožet interesantnim grafikama, brojevima i simbolima, i oni se pojavljuju na
ekranu kad god nešto treba da se naglasi, i taj detalj mi se svideo.
Trir nas i zatrpava raznoraznim kulturnim
referencama i poređenjima. Stav o ljudskoj prirodi i seksualnosti reditelj
ilustruje referencama o muzici, književnosti, religiji, matematici,
psihologiji, biologiji, istoriji. Pominju se, i u zanimljivu vezu sa ljudskom
prirodom i seksom dovode Betoven, Bah, Po, Dekamereon,
Kanterberijske priče, Faust,
Frojd, harmonija u muzici, ribolov, pravoslavna i katolička crkva, ikone,
mučenje Isusa, i milion ostalih stvari. Iz toga proizlazi humor, koga u filmu
ima dosta, pogotovo u prvom delu. Crni humor ovde je odličan, i nagoveštava nam
da možda ovaj film i ne treba shvatiti toliko ozbiljno. Trir odavno nije bio
ovako vickast i zabavan, i to je jedan od plusova ovom filmu. Uostalom, Trira
nikad ne treba shvatiti skroz ozbiljnog.
E, gluma u ovom filmu je fenomenalna!
Možda je gluma i najbolji deo filma. Mlađana Stejsi Martin, koja glumi
nimfomanku u tinejdžerskim danima, dominira ekranom, ima neverovatnu harizmu,
deluje istovremenu prljavo i nevino, i odlično je odglumila svoju ulogu. Šarlot
Ginsberg je takođe sjajna kao u uvek, ovde u ulozi starije nimfomanke, a sjajan
je i Stelan Skarsgard. Hemija između njih dvoje je vrhunska, i njihovi
razgovori i suptilan humor koji se nalazi između redova su jedna od boljih
strana filma. A svi ostali glumci, u manjim ili većim ulogama, su stvarno
profesionalno odradili svoj posao. Treba pomenuti i Umu Turman, koja se pojavi
samo na 10 minuta u filmu, i tada izdominira.
Film
nije loš za pogledati, ima zanimljivih i zabavnih scena, umereno je
interesantan, i pored dosadnjikavih scena nikad nije stvaaaarno dosadan, ali na
kraju Nimfomanka nema nikakvu
poentu. Film nema ništa duboko i promišljeno da kaže na temu seksualnosti,
ljubavi, ljudske prirode, prirode žene, ili bilo čega drugog. Još nisam siguran koliko je ovaj film
ozbiljan, a koliko je Trirovo sprdanje. Kad se sve sabere i oduzme, nije ovo
njegov najbolji film, ali nije ni najgori.
Nymphomaniac: Vol I & II (2014)