Her
(2013)
(2013)
5
Ovo je najbolji film 2013. godine! Nema boljeg načina da se
započne rivju, zar ne? Najveća moguća preporuka od mene je da ga svako što pre
odgleda. Spajk Džounz je autor ovog savršenog filma, i u svakom njegovom kadru
se vidi koliko je srca i duše ulio u njega.
Her je SF drama koja se odvija u ne tako
dalekoj budućnosti, recimo dvadesetak godina od sadašnjosti. Opisuje usamljenog,
sveže razvedenog Teodora, kojeg sjajno igra Hoakin Finiks, i on kupuje novi
operativni sistem koji pokreće veštačka inteligencija, i taj OS misli, oseća, i
govori ženskim glasom. Stvari se komplikuju kad Teodor počne da razvija sve
dublji odnos sa svojim novim OS-om. E sad, sve bi ovo možda bilo smešno i
neuverljivo da glas operativnom sistemu ne pozajmljuje Skarlet Johanson. Ako
postoji jedina žena u čiji se glas može zaljubiti, to je ona. Vickast,
zavodljiv i hrapav na onaj seksi način, njen glas čini ovu vezu savršeno
uverljivom. Skarlet je uspela da samo glasom stvori kompleksnu ličnost, i svaka
joj čast na tome. Odnos između Hoakina i glasa Skarlet Johanson je prirodan,
uverljiv, smislen i realističan.
Ono što čini ovaj film
zastrašujućim je to što je ceo ovaj scenario sasvim moguć. Tehnologija se ovih
dana razvija takvom brzinom da mislim da nas od programa koje pokreće veštačka
inteligencija ne deli mnogo godina. Temu mašina koje postaju samosvesne smo
videli i ranije u filmovima The Terminator, The Matrix, 2001: A Space Odyssey. Svim ovim filmovima je
zajedničko to da nam svest kompjutera predstavlja pretnju. U ovom filmu je to
drugačije prestavljeno. Spajk nam kaže da će nam svesni kompjuter pre
predstavljati najboljeg prijatelja.
Društvene mreže,
koje postaju sve dominantniji vid komunikacije i socijalizacije, sve više
smanjuju potrebu za fizičkim kontaktom. Osobama koje su nesigurne i povučenije
ovo predstavlja mnogo bolji vid komunikacije, gde iza fejsbuk i tviter profila
mogu sakriti sve stvari oko kojih nisu samopouzdane. Sa razvojem tehnoloških
vidova komunikacije, sve je veće otuđenje. Sve je teže kliknuti na „log out“
opciju. Postajemo zavisni od naših kompjutera, laptopova i smartfonova. Mislimo
da se više socijalizujemo putem društvenih mreža, a u stvari se sve više
udaljavamo, otuđujemo i zatvaramo u svoje školjke, tako da je lako zamisliti da
će svet za dvadesetak godina izgledati upravo kao u ovom filmu.
U Her su virtuelni život i identitet važniji od pravog. Ljudi su licemerni i
odvojeni od osećanja. Dovoljno je da vidimo Teodorov posao, koji se sastoji od
toga da piše lična pisma za ljude koji ne umeju da izraze svoja osećanja, a
njih je, sudeći po tome koliko je zauzet, mnogo. Teodor provodi dane zatvoren u
sobi pred monitorom, igrajući kompjuterske igre. Kad pogledamo svaku scenu u
kojima se on na kratko druži sa kolegama uživo, vidimo neku neprijatnost među
njima, neku nesigurnost i zid koji ih deli, strah od ljudskog kontakta. Tu
pravi kontrast stvara njegov odnos sa njegovim operativnom sistemom, koji čak
ima i ime: Samanta! Kroz ovaj kontrast, stvara se satira ali i upozorenje.
Samanta, imajući pristup svim ličnim podacima i najvećim tajnama našeg Teodora,
postaje njegov intelektualni parnjak i „srodna duša“. Ono što sledi je jedna od
najiskrenijih i najrealnijih ljubavnih priča. Kada se ovako napiše, zvuči
smešno, morate videti da biste se uverili. Spajk Džounz preispituje šta je
ljubav, šta znači seks u vezi, da li je kod modernog čoveka veća zavisnost od
tehnologije ili nam je bitniji ljudski kontakt. Ovaj film je mene pogodio veoma
lično, i mislim da će uticati na svakog iz naše generacije ko ga odgleda.
Her
je provokativan na intelektualnom nivou, melanholičan, i mislim da je veoma
bitan i aktuelan za našu tehnološku generaciju. Film je savršen na svakom
tehničkom, narativnom i umetničkom nivou i definitivno najbolji film 2013.
godine. Da li nas razvoj tehnologije čini usamljenijima i otuđenijima? Šta je,
u stvari, ljubav? Razmislite o tome uz ovaj film.
Odlican film. Cista 10-ka. Dugo vremena sam se bojao da ga odgledam jer u neku ruku mi je delovao predvidljivo, sto nisam mnogo pogresio, ali je ipak taj umetnicki deo u filmu promenio sve.
ReplyDelete