Wednesday, March 12, 2014

Gravity (2013)

Gravity
(2013)


5-

Alfonso  Kuaron je postavio sebi visoke standarde i nama velika očekivanja svojim predhodnim remek-delom Children of Men. Ovaj film je prošao prilično nezapaženo te 2006. godine i to je bio veliki greh! Film je imao genijalne akcione scene, koje su se često sastojale od  jednog neprekidnog kadra, i obrađivao je teme poput očaja i nade, prirodne ravnoteže i svrhe čovekovog postojanja. A sada, sa izlaskom njegovog novog filma Gravity, izgleda kao da se filmska publika i kritika iskupljaju zbog nepravde učinjene predhodnom filmu. Gravity je dominirao u svetskim bioskopima, doživeo veliki komercijalni uspeh i trenutno je u sred berbe raznih filmskih nagrada i priznanja. A da li zasluženo? O, da!


Gravity je jedan od najboljih filmova iz 2013. godine i vrlo je jedinstveno iskustvo gledati ga. Premisa je jednostavna, nekoliko astronauta, među kojima su i likovi koje tumače Sandra Bulok i Džordž Kluni, su na otvorenom u svemiru, radi opravke spejs šatla, kada na njih naleti kiša delova tek uništenog satelita, i tada sve krene naopako. Najveće dostignuće kod vizuelnih efekata u filmu je kad nemate osećaj da gledate vizuelne efekte, i to je kod Gravitacije beskompromisno postignuto. Dok gledate film imate osećaj da je stvarno sniman u svemiru! Kroz prelepe duge kadrove i slobodnu kameru koja pluta kroz „svemir“ utisak je kao da gledate dokumentarac o astronautima. Kako je ovo Kuaron postigao ja stvarno ne znam, ali je revolucionarno. Vizuelni spektakl i bombardovanje čula traje od prve do poslednje sekunde filma i iskustvo gledanja je poput vožnje rolerkosterom. Scene snimane iz prvog lica još više pojačavaju lično iskustvo. Film je jednostavno prelep, pravi eye candy, veoma detaljan, i veliko, veliko dostignuće na polju CGI efekata.

Dva glavna, i jedina, glumca sasvim zadovoljavajuće rade svoj posao. Sandra se za promenu ne krevelji, i ovo joj je, moguće, najbolja uloga u životu. Uspeva da nas emotivno povede kroz priču i lako je vezati se za lika kojeg ona igra. Džordž Kluni ovde jednostavno pleni šarmom i harizmom i ima neke hemije u njihovim zajedničkim scenama.


Sem besprekorne forme, Gravity je svojevrsni temaski i spiritualni naslednik Kjubrikove Odiseje u svemiru. Naša beznačajnost u ovom ogromnom, ravnodušnom, samodovoljnom kosmosu je stvarno zastrašujuća i Alfonso nam prenosi to svojim masterpisom. Dok doktorka Rajan Stoun (Sandra) prolazi kroz psihološko, filozofsko i duhovno preispitivanje, mi kao njeni saputnici prolazimo kroz isti proces. Ogromni, zastrašujući kosmos je sjajna pozornica za suočavanje sa sopstvenom smrtnošću i inferiornošću. Sem toga, tu je i tema prihvatanja gubitka bliskih i dragih osoba, i kako naći razlog i nastaviti sa životom posle toga. Dok lik doktorke Rajan predstavlja neodlučnost, nemir i anksioznost, Kovalski (Kluni) je personifikacija mudrosti, spokoja i razumevanja univerzuma. Odnos između njih dvoje nas vodi kroz intelektualno putovanje do konačne epifanije. Još neke od zajedničih tema koje dele Odiseja i Gravitacija su evolucija i koreni čovečanstva, kroz slične simbole embriona (scena u kojoj se Sandra slupča u fetus položaj pri ulasku u spejs šatl iz svemira, simbol odnosa prirode i civilizacije),  kao i postavljanje pitanja „Odakle potičemo?!“.


Gravity je film koji morate videti i doživeti. A nakon toga opet gledati. I opet. I opet. Skoro bez mane, ovo delo je novi instant klasik. Alfonso Kuaron je zaređao dva genijalna umetnička dela i postao jedan od najuzbudljivijih aktivnih reditelja. Stoga, petica k'o vrata, i da citiram film,“ it was one hell of a ride!“


0 comments:

Post a Comment